Inapoi la Excel

10. Lucrul cu mai multe foi de calcul

Exemplu: Construiti urmatorul tabel, continând pretul produselor dintr-un magazin în luna Ianuarie.
Observatie: coloanele TVA, Pret cu TVA, Adaos si Pret final calculati-le folosind formulele:

TVA 19% = Pret*19%, (Prin 19% se întelege celula D4)
Pret cu TVA = Pret + TVA,
Adaos 15% = Pret*15% (Prin 15% se întelege celula F4)
Pret final =Pret cu TVA + Adaos.

Aveti grija sa fixati celulele D4 (prin $D$4), respectiv F4 (prin $F$4) când le folositi în formule pentru a nu comite erori.
În mod normal, formulele de calcul vor ramâne aceleasi si pentru lunile ce vor urma. Astfel, ne-ar ajuta daca am pastra tabelul din luna Ianuarie, efectuând asupra lui doar modificarile ce intervin în luna Februarie, Martie, ....
Pentru aceasta, în acelasi fisier (sau registru de calcul), vom face o noua foaie de calcul, în care vom copia continutul primei foi de calcul, iar aici vom efectua modificarile dorite.
Fiecare foaie de calcul o vom redenumi în functie de continutul fiecareia astfel: Preturi Ianuarie, Preturi Februarie, etc.

10.1. Redenumiea unei foi de calcul

Pentru a redenumi o foaie de calcul:
- se apasa butonul drept al mouse-ului pe denumirea foii de calcul (Sheet1) si din meniul rapid se alege comanda Rename
sau
- se efectueaza un dublu clic pe denumirea foii de calcul (Sheet1)
- dupa aceasta, denumirea foii de calcul apare scrisa pe fond negru. Prin apasarea tastei Delete se sterge vechea denumire a foii, iar dvs. puteti introduce noua denumire.
Tema: Redenumiti foaia de calcul pe care ati construit tabelul de la începutul capitolului, modificându-i numele în Preturi Ianuarie.

10.2. Stergerea unei foi de calcul

Pentru a sterge o foaie de calcul se apasa butonul drept al mouse-ului pe denumirea foii de calcul care se sterge, iar din meniul care se deschide se alege comanda Delete.
În registrul nostru de calcul, pe lânga foaia de calcul pe care o avem mai exista si altele, denumite Sheet2, Sheet3, ...
Tema: Stergeti toate foile de calcul din registrul de calcul luat ca exemplu, mai putin cea cu denumirea Preturi Ianuarie.

10.3. Inserarea unei foi de calcul

Pentru a insera o foaie de calcul se poate alege una din urmatoare metode:
- Din meniul Insert se alege comanda Worksheet;
- Din meniul rapid care se deschide la apasarea butonului drept pe denumirea unei foi de calcul se alege optiunea Insert..., iar din fereastra care se deschide în urma efectuarii acestei operatii se alege varianta Worksheet.
Observatie: inserarea noii foi de calcul se face înaintea foii de calcul active în momentul inserarii.

Tema: Inserati o foaie de calcul noua înaintea foii de calcul Preturi Ianuarie si modificati numele foii de calcul nou inserate în Preturi Februarie.

10.4. Mutarea unei foi de calcul

Când vorbim despre mutarea unei foi de calcul ne putem gândi la modificarea pozitiei foii de calcul respective în cadrul aceluiasi registru, sau la mutarea ei într-un alt registru de calcul.

Mutarea foii de calcul în cadrul aceluiasi registru
1. folosind mouse-ul - tinând apasat butonul stâng al mouse-ului pe denumirea foii de calcul se trage mouse-ul în dreapta sau stânga, pâna când sageata indica pozitia în care se doreste mutarea foii de calcul. În acest moment se elibereaza butonul mouse-ului.
2. folosind meniul rapid
- Se efectueaza un clic pe butonul drept al mouse-ului în dreptul denumirii foii de calcul.
- Din meniul rapid se alege optiunea Move or Copy...
- În casuta Before sheet se alege foaia de calcul înaintea careia se face mutarea, iar apoi se apasa butonul OK.
Observatie: daca doriti mutarea foii de calcul la sfârsit, selectati din casuta Before sheet varianta move to end.

Mutarea foii de calcul într-un alt registru de calcul
- În casuta To book se alege registrul de calcul în care se face mutarea;
- În casuta Before sheet se alege foaia de calcul înaintea careia se face mutarea, iar apoi se apasa butonul OK.
Daca în momentul în care se face mutarea în alt registru sunt deschise mai multe registre de calcul, ele vor aparea în lista oferita în casuta To book. În cazul în care singurul registru de calcul deschis este registrul curent, în casuta To book vom avea doar registrul de calcul curent si posibilitatea de a muta foaia de calcul selectata într-un registru de calcul nou prin alegerea optiunii new book.

Tema: Mutati foaia de calcul Preturi Februarie dupa foaia de calcul Preturi Ianuarie. Copiati tabelul din foaia de calcul Preturi Ianuarie în foaia de calcul Preturi Februarie si efectuati apoi modificarile: în titlu modificati luna Ianuarie cu Luna Februarie, iar celula F4, în care avem procentul de adaos (15%) înlocuiti-l cu 20%. În acest moment ar trebui sa se modifice automat pretul final si valoarea adaosului pentru fiecare dintre produse astfel:

10.5. Copierea unei foi de calcul

Copierea unei foi de calcul se face în mod asemanator cu mutarea unei foi de calcul folosind meniul rapid, diferenta constând în faptul ca pentru a se realiza copierea va trebui sa bifati casuta Create a copy din fereastra care se deschide în urma alegerii comenzii Move or Copy din meniul rapid.
Tema: Copiati foaia de calcul Preturi Ianuarie dupa foaia de calcul Preturi Februarie. Modificati-i apoi numele în Preturi Martie si înlocuiti numele lunii Ianuarie cu luna Martie.
Modificati apoi preturile produselor dupa cum doriti.

10.6. Vizualizarea denumirilor foilor de calcul

Pentru a putea vedea ce foi de calcul avem într-un registru de calcul, cu ajutorul sagetilor din partea de jos a ecranului putem modifica zona de vizibilitate a acestora astfel:
<<- determina deplasarea zonei de vizibilitate a denumirilor foilor de calcul la prima foaie de calcul;
<- determina deplasarea zonei de vizibilitate a denumirilor foilor de calcul cu o foaie spre stânga;
>- determina deplasarea zonei de vizibilitate a denumirilor foilor de calcul cu o foaie spre dreapta;
>>- determina deplasarea zonei de vizibilitate a denumirilor foilor de calcul spre ultima foaie de calcul.

precedenta<............>urmatoarea
Cursul ofera informatii despre utilizarea programului excel.
Echipa Cursuri Gratis Online iti ofera posibilitatea de a te perfectiona in utilizarea programului excel, fara taxa de participare.