Securitate si Sanatate in Munca

Criterii de identificare a factorilor de risc. Notiuni de evaluare a nivelului de risc/securitate

PARTEA I: Informatii de baza

Ce este pericolul?
Ce este riscul?

Un pericol este orice care poate cauza o vatamare. Pericolele pot afecta persoane, proprietati, procese; acestea pot determina accidente si îmbolnaviri, pierderi de productie, deteriorari ale echipamentelor etc.
Riscul profesional se refera la probabilitatea si gravitatea unei vatamari sau îmbolnaviri care apare ca rezultat al expunerii la un pericol.

De ce trebuie efectuata evaluarea riscurilor?
Scopul principal al evaluarii riscurilor profesionale este protejarea sanatatii si securitatii lucratorilor. Evaluarea riscurilor ajuta la diminuarea posibilitatii de vatamare a lucratorilor si de afectare a mediului ca urmare a activitatilor legate de munca. Aceasta ajuta, de asemenea, la mentinerea competitivitatii si productivitatii întreprinderii.
Conform prevederilor legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii în munca, toti angajatorii trebuie sa evalueze riscurile în mod periodic.

Cum se poate efectua evaluarea riscurilor?
Riscul la locul de munca poate fi evaluat în 5 etape simple.
1. Colectarea informatiilor;
2. Identificarea pericolelor;
3. Evaluarea riscurilor generate de pericole;
4. Planificarea actiunilor de eliminare sau reducere a riscurilor;
5. Elaborarea documentatiei de evaluare a riscurilor.

PARTEA a II-a: Evluarea riscurilor- Generalitati

Ce informatii trebuie colectate?

Pentru evaluarea riscurilor profesionale la locul de munca trebuie sa cunoasteti urmatoarele: - unde este amplasat locul de munca si/sau se desfasoara activitatile;
- cine lucreaza acolo: acordati o atentie speciala persoanelor care pot fi mai grav afectate de pericol cum sunt femeile însarcinate, lucratorii tineri sau lucratorii cu disabilitati. Aveti în vedere, de asemenea, lucratorii cu timp de munca partial, subcontractorii, vizitatori, precum si lucratorii care lucreaza pe teren (cum sunt soferii, persoanele care viziteaza casele clientilor sau ale cumparatorilor etc.).
- ce fel de echipamente tehnice, materiale si procedee sunt utilizate;
- ce sarcini de munca sunt realizate (de ex., în ce mod si pe ce perioada sunt acestea executate);
- ce pericole au fost deja identificate si care sunt sursele acestora;
- care sunt consecintele posibile ale pericolelor existente;
- ce masuri de protectie sunt aplicate;
- ce accidente, boli profesionale si alte tipuri de îmbolnaviri au fost raportate;
- care sunt prevederile legale si alte reglementari în legatura cu locul de munca.

Cum pot fi culese aceste informatii?
Puteti culege informatiile necesare folosind urmatoarele surse:
- date tehnice despre echipamentele, materialele sau substantele utilizate la locul de munca;
- proceduri tehnice si instructiuni de lucru;
- rezultatele masuratorilor factorilor nocivi sau periculosi si de solicitare la locul de munca;
- înregistrari ale accidentelor de munca si ale bolilor profesionale;
- specificatii ale proprietatilor substantelor chimice;
- prevederi legale si standarde ;
- literatura stiintifica si tehnica.
Informatiile pot fi obtinute, de asemenea, prin:
- examinarea mediului de munca;
- examinarea sarcinilor efectuate la locul de munca;
- examinarea sarcinilor efectuate în afara locului de munca;
- discutii cu angajatii;
- examinarea factorilor externi care pot avea impact asupra locului de munca (de ex., sarcini efectuate de terti, conditiile climaterice).

Cum pot fi identificate pericolele?
Pentru identificarea pericolelor la locul de munca utilizati LISTA DE CONTROL GENERALA si:
- daca considerati ca exista un pericol bifati "DA"
- daca considerati ca nu exista nici un pericol bifati "NU"
- daca nu sunteti siguri ca exista vreun pericol: folositi LISTA DE CONTROL PE SECTOARE SI ACTIVITATI SPECIFICE - indicata în coloana 5 a LISTEI DE CONTROL GENERALA
- daca în coloana 5 a LISTEI DE CONTROL GENERALA nu este indicata nici o lista de control specifica pe tipuri de pericole, puteti cauta informatii suplimentare în paginile web ale Agentiei Europene (https://osha.europa.eu/en/topics/riskassessment) pentru Securitate si Sanatate în Munca sau ale autoritatilor nationale ori solicitati asistenta din partea consilierilor locali pe probleme de securitate si sanatate în munca. Au fost prevazute, de asemenea, câteva liste de control specifice pentru urmatoarele sectoare:
- activitate de birou
- constructii
- reparatii vehicule
- prelucrarea alimentelor
- prelucrarea lemnului
- agricultura
- minerit de suprafata la scara mica
Daca sunteti implicati într-una din aceste activitati, folositi listele de control specifice pe sectoare din partea a IV-a

Cum se evalueaza riscurile generate de un pericol?
A. Pentru fiecare pericol identificat:
Decideti daca riscul este mic, mediu sau mare, tinând cont de probabilitatea si gravitatea vatamarii care poate fi cauzata pericol.
Gravitatea consecintelor
- Putin probabil: nu trebuie sa se materializeze pe durata întregii activitatii profesionale a lucratorului.
- Probabil: se poate materializa numai de câteva ori pe durata activitatii profesionale a unui lucrator.
- Foarte probabil: se poate materializa în mod repetat pe durata activitatii profesionale a unui lucrator
- Vatamare moderata: accidente si îmbolnaviri care nu cauzeaza suferinte pe termen lung (cum ar fi mici taieturi, iritatii ale ochiului, dureri de cap etc.).
- Vatamare medie: accidente si îmbolnaviri care cauzeaza suferinte moderate, dar prelungite sau care se repeta periodic (cum ar fi raniri, fracturi simple, arsuri de gradul doi pe o suprafata limitata a corpului, alergii ale pielii etc.).
- Vatamare grava: accidente si îmbolnaviri care cauzeaza suferinte grave si permanente si/sau decesul (de ex., amputari, fracturi complexe care produc invaliditate, cancer, arsuri de gradul doi sau trei pe o suprafata mare a corpului etc.).
B. Decideti daca riscul generat de un pericol este acceptabil sau inacceptabil.
În general:
- riscul mare este inacceptabil,
- riscul mic si riscul mediu sunt acceptabile.
Daca nu sunt respectate prevederile legale, riscul nu este acceptabil!
Evaluarea riscurilor trebuie întotdeauna sa fie realizata cu implicarea activa a lucratorilor. Atunci când decideti asupra acceptabilitatii unui risc, nu uitati efectele acestuia tinând cont de gen, vârsta si starea de sanatate a lucratorilor pentru care se realizeaza evaluarea.

Cum se pot planifica actiunile de eliminare sau de reducere a riscurilor generate de un pericol?
- Daca riscul este mare si evaluat ca fiind inacceptabil, actiunile de reducere a acestuia trebuie luate imediat.
- Daca riscul este mediu si evaluat ca fiind acceptabil, se recomanda planificarea de actiuni pentru reducerea nivelului acestuia.
- Daca riscul este mic si evaluat ca fiind acceptabil este necesar sa se asigure ca acesta va ramâne la acelasi nivel. Masurile de prevenire si de protectie trebuie implementate în urmatoarea ordine de prioritate:
- eliminarea pericolului/riscului,
- reducerea la minim a pericolului/riscului, prin masuri organizatorice,
- reducerea la minim a pericolului/riscului, prin masuri de protectie colectiva,
- reducerea riscului, prin utilizarea echipamentului individual de protectie corespunzator.
Pentru a gasi exemple de masuri care pot fi utilizate în scopul reducerii riscurilor, utilizati listele de control specifice pe tipuri de pericole din PARTEA a III-a sau PARTEA a IV-a.

Cum se poate elabora documentatia de evaluare a riscurilor?
Puteti sa întocmiti documentatia de evaluare a riscurilor pentru fiecare loc de munca utilizând FISA DE EVALUARE A RISCURILOR.
- Înregistrati informatiile de baza: numele si adresa întreprinderii, denumirea locului de munca pentru care s-a realizat evaluarea, numele persoanei(lor) care lucreaza la locul de munca, data evaluarii si numele persoanei(lor) care realizeaza evaluarea.
- Înregistrati pericolele identificate (pentru care ati bifat "DA" în cadrul LISTEI DE CONTROL GENERALA) în coloana 2 a FISEI DE EVALUARE A RISCURILOR.
- Pentru fiecare pericol identificat:
- Înregistrati masurile de prevenire/de protectie utilizate pentru reducerea riscurilor generate de pericol, în coloana 3;
- înregistrati rezultatele evaluarii riscurilor (de ex., mare/inacceptabil) în coloana 4;
- înregistrati actiunile planificate pentru reducerea riscurilor în coloana 5.

PARTEA a III-a: identificarea pericolelor si alegerea masurilor de prevenire

lista de control generala
lista de control nr. 1: suprafete denivelate sau alunecoase
lista de control nr. 2: autovehicule si masini
lista de control nr. 3: organe de masini în miscare
lista de control nr. 4: instalatii si echipamente electrice
lista de control nr. 5: incendii
lista de control nr. 6: explozii
lista de control nr. 7: substante chimice
lista de control nr. 8: zgomot
lista de control nr. 9: vibratii
lista de control nr. 10: iluminat

PARTEA a IV-a: identificarea pericolelor si alegerea masurilor de prevenire

lista de control pe sectoare si activitati specifice
activitate de birou
constructii
prelucrarea alimentelor
prelucrarea lemnului
reparatii vehicule
agricultura
minerit de suprafata la scara mica

precedenta<............>urmatoarea
Cursul ofera informatii cu privire la modul de administrare al activitatii de securitate si sanatate in munca intr-o unitate economica cu angajati.
Echipa Cursuri Gratis Online iti ofera posibilitatea de a te perfectiona in domeniul securitatii si sanatatii in munca, fara taxa de participare.